Vores Historie
Vi er passionerede omkring at gøre digital transformation tilgængelig for alle ved hjælp af vores software, rådgivning og uddannelse.
Hos MapUs mener vi, at der findes en bedre måde at gribe digitaliseringen af organisationer an på. En mere jordnær og styrkende måde, hvor transformative processer føles målrettede og spændende i stedet for abstrakte og overvældende. Vi brugte vores første år på at tale og uddanne organisationer om det, og på et tidspunkt indså vi, at folk havde brug for et konkret værktøj til at hjælpe dem med at opnå det. Det var sådan, MapUs blev til, og siden da har vi fokuseret på at bruge det til at hjælpe alle slags organisationer med at opleve en vellykket digital transformation.
At arbejde med digital transformation og digital kompetence er noget, de fleste organisationer stræber efter at gøre, men kæmper for at realisere, og det ser vi som en mulighed: Det, der begejstrer os, er at forenkle digital transformation for alle gennem vores software, rådgivning og uddannelse.
I foråret 2010 blev Center for Digital Dannelse grundlagt af Jacob Brøndum Pedersen og Anders Skov. Et center, der har til formål at hjælpe mennesker og organisationer med at forstå og håndtere den uundgåelige digitalisering i vores samfund. De var frontløbere på området og indså vigtigheden af digital kompetence, før det var et fast samtaleemne i organisationsudvikling.
Vi skabte et rum for dialog for at forstå, hvordan digitaliseringen påvirker folks professionelle og private adfærd. Gennem foredrag, workshops og undervisningsmateriale fokuserede vi på at skabe en samtale, der føltes inkluderende og meningsfuld, og som øgede folks digitale modenhed.
Det gik godt med at uddanne om digitalisering, men vi manglede et redskab til at realisere ideerne bag vores tilgang. Et konkret værktøj til at måle, analysere og visualisere digitale kompetencer.
Vi besluttede at udvikle en software, MapUs, der kunne hjælpe enkeltpersoner og organisationer med at vurdere deres digitale potentiale og igangsætte digital transformation på en tilgængelig måde. Det var vigtigt for os at skabe et visuelt overbevisende univers, der gav brugerne mulighed for at engagere sig i deres resultater og blive begejstrede for data såvel som dialog.
I løbet af de næste par år præsenterede og testede vi MapUs i workshops og brugte den uvurderlige feedback, vi fik, til at forfine det.
Indtil da var MapUs et værktøj, vi primært brugte i vores eget arbejde og i vores egne rum. Men i 2017 tog vi et stort skridt i retning af at realisere dets fulde potentiale, da vi begyndte at skabe digitale kompetencehjul til andre organisationer.
Responsen var øjeblikkelig og entusiastisk. Pludselig følte organisationer på tværs af sektorer sig klar og begejstrede for at kickstarte den digitale dialog og begynde at forstå de mange facetter af, hvad det vil sige at være en digitalt moden organisation.
Omkring 2018 stemte vores løbende udvikling af MapUs overens med den voksende digitale modenhed i mange organisationer, og vi besluttede, at folk var klar til at få den fulde MapUs-oplevelse i deres egne hænder. Kort sagt, fra 2018 lod vi organisationer selv bruge MapUs til at opbygge deres perfekte kompetencemodel og skabe en digital transformation, der styrker dem.
MapUs fortsætter med at udvikle sig. Vi tilpasser og tester konstant nye funktioner for at gøre vores software så brugervenlig og kraftfuld som muligt.
Så hvad bliver det næste?
Vi er stadig drevet af vores ønske om at gøre folk opmærksomme på den dybe indvirkning, digitaliseringen har på alle livets områder. Vores hovedmål er at fortsætte med at udvikle en software, der gør organisationer og mennesker bedre til det, de gør.