Digitaliseringsstyrelsen

Den næste generation skal kunne bruge offentlige digitale tjenester
Digitaliseringsstyrelsen udvikler digitale løsninger og rådgiver andre myndigheder i digital transformation.

Hvad var målet?

Målet var at styrke aldersgruppens kendskab til og brug af offentlige digitale tjenester og at skabe et fælles sprog og forståelse blandt dem.

Hvad fik de ud af det?

Dette førte til lanceringen af Digital Start på uddannelsesinstitutioner, hvor studerende kortlagde deres digitale styrker og svagheder og deltog i workshops for at forbedre deres digitale færdigheder i brugen af offentlige digitale løsninger.

Udfordring

  • Digitaliseringsstyrelsen ønskede at forbedre 15-18-åriges evne til at bruge offentlige digitale tjenester som NemID, Digital Post og borger.dk. De samarbejdede med MapUs om at lancere Digital Start, et uddannelsesprogram for denne aldersgruppe.

Proces

  • MapUs oprettede en skræddersyet ramme efter en diskussion med Digitaliseringsstyrelsen for at tackle de studerendes digitale udfordringer.

  • Digital Start blev implementeret på flere uddannelsesinstitutioner, hvor studerende kortlagde deres styrker og svagheder i forhold til offentlige selvbetjeningsløsninger.

  • Studerende deltog i workshops, hvor de drøftede deres individuelle udfordringer baseret på MapUs-resultater, hvilket førte til yderligere refleksion og forbedring.

Resultat

  • De unge forbedrede deres brug af offentlige digitale tjenester som NemID, Digital Post og borger.dk.

  • De unge udviklede et fælles digitalt sprog og en fælles forståelse af at være unge digitale borgere.