Komponent

Muliggør alsidig digital rådgivning og service
Komponent rådgiver og tilbyder analyser inden for alle de kommunale velfærdsområder og bistår kommunerne med udvikling og praksisnær kompetenceudvikling.

Hvad var målet?

Målet var at kortlægge digitale kompetencer, styrke medarbejdernes færdigheder og skabe et værktøj til mere dynamisk arbejde og læring.

Hvad fik de ud af det?

Dette blev opnået ved at udvikle det digitale kompetenceværktøj “Fremtidens digitale kompetencer.” Dette værktøj blev til en plug-and-play-løsning, der hjalp Komponent med at kortlægge digitale kompetencer og opmuntrede medarbejdere til at omfavne et digitalt mindset.

Udfordring

  • Komponent stod over for udfordringen med at kortlægge de digitale kompetencer hos medarbejdere fra forskellige fagspecifikke områder i danske kommuner. De havde behov for et tilgængeligt værktøj til at evaluere digitale styrker og svagheder.

Proces

  • MapUs-teamet analyserede en eksisterende oversigt over de forventede digitale kompetencer hos kommunale medarbejdere.

  • MapUs skabte en skræddersyet digital kompetence til Komponent.

  • I samarbejde blev det digitale værktøj udviklet som en plug-and-play-løsning til Komponents værktøjskasse, brugbar i eksterne kurser, facilitering og workshops.

Resultat

  • Komponent fik et digitalt værktøj til at oprette omfattende oversigter over digitale styrker og svagheder i kommuner.

  • Et brugervenligt værktøj blev skræddersyet til at fremme digitale dialoger i kommunerne.

  • MapUs-værktøjet og evaluering af digitale kompetencer vakte medarbejdernes nysgerrighed og fremmede en digital tankegang.